Cuir Beluga należy do trio (obok Angelique Noire i Rose Barbare), które rozpoczęło najbardziej niesamowitą kolekcję Guerlain – L’Art et la Matiere. Powstałe w 2005 roku perfumy to czysta awangarda.
Choć to woń nie do końca skórzana. Więcej w niej żywicznego ciepła i miękkiej paczuli. Osoby, które odnalazły się w innych kompozycjach tej linii, doskonale powinny wiedzieć, o czym piszę. Zapach jest upojny, słodki, dymny. Bucha rozgrzanym powietrzem. Jest suchy, ale niesie niesamowite uczucie komfortu. No cóż, stwierdzenie, że Cuir Beluga kreuje wokół noszącego aurę kokonu nie będzie błędem.
Im dalej w ten rozkoszny świat, tym perfumy coraz bardziej przypominają woń słodkiej, rozgrzanej skóry. Ale, paradoksalnie, nie skóry galanteryjnej. Kojarzą się z ludzką skórą i ciepłym mlekiem. Jest w nich coś nieuchwytnego. Dziwnego. Może to przez ten niesamowicie powabny heliotrop, który ma moc kreacji pudrowych i seksownych akordów. Przy pierwszym, drugim i trzecim dniu noszenia Cuir Beluga nie byłem tego pewien, ale po dłuższym czasie mogę jasno stwierdzić, że to właśnie heliotrop nadaje kompozycji sznytu absolutnej wyjątkowości. Jeśli nie kojarzycie tej nuty, to powąchajcie Love, Chloe lub Karleidoscope. Tam jest bardzo silnie wyeksponowana.
A typowo skórzany, zamszowy w zasadzie, staje się ten zapach dopiero w bazie. To cały czas nuta miękka i przełamana puchatą manierą paczulowanilii. Dziś takie zakończenia to nic nadzwyczajnego, ale domyślam się, że w 2005 roku Cuir Beluga musiało powodować absolutny zachwyt. Z niszowych kompozycji trochę przypomina Cuir Ottoman, ale Guerlain nie ma w sobie nic ze słoniowatej ociężałości niszowych mononutowców. Olivier Polge zaczarował swój zapach i nadał mu kunsztownej lekkości. Dla mnie L’Art et la Matiere to czysta magia. Mam nadzieję, że niebawem cała kolekcja będzie w moich rękach…
Nuty: paczula, zamsz, heliotrop, ambra, mandarynka, kocanka, aldehydy
Rok premiery: 2005
Twórca: Olivier Polge
Cena, dostępność, linia: zapach niedostępny w Polsce
Trwałość: bardzo dobra, około 9-10 godzin